Tips voor thuiswerkers van een ervaringsdeskundige

Toen ik jaren geleden – lang voor corona – voor het eerst mocht thuiswerken, waren dat mijn minst productieve dagen. Ik zat de hele dag aan mijn computer en was constant mijn mails in de gaten aan het houden. Elk mailtje dat binnenkwam beantwoordde ik onmiddellijk. Mijn collega’s zouden maar eens moeten denken dat ik niet aan het werk was! Het duurde een hele tijd voor ik door had dat ik op die manier eigenlijk niets gedaan kreeg.

In de jaren die volgden evolueerden deze thuiswerkdagen tot mijn meest productieve. Hieronder deel ik mijn tips voor wie af en toe mag telewerken, altijd aan thuiswerken doet of als freelancer zelf zijn werkplek kiest.

De beste thuiswerk-tips:

Zorg voor een aparte ruimte

Of je nu een aparte bureau hebt of het met een bureautafel in een andere ruimte moet doen: zorg dat je je eigen territorium hebt waar je je papieren kan laten liggen en waar niemand je kan storen. Hang desnoods een bordje aan de deur. Als ik aan bepaalde opdrachten moet werken, zet ik mijn gsm uit.

Beperk je internetgebruik. Ik kan niet zonder internet maar als ik zonder afleiding wil doorwerken, zet ik mijn laptop in vliegtuigmodus. Je hebt daar geen aparte app voor nodig.

Zorg dat vrienden, familie, huisgenoten weten dat je aan het werk bent, ook al ben je thuis. Ze hebben anders nogal rap de neiging om je toch te storen.

Richt je kantoorruimte ergonomisch in

Hoe flexibel een laptop ook is, het is geen goed idee om de hele werkdag aan een laptop te werken. Een van je eerste aankopen zou een apart scherm moeten zijn, dat je op ooghoogte kan instellen. Andere musts zijn een ergonomische bureaustoel, een extern toetsenbord, een ergonomische computermuis en als je budget het toelaat: een standing desk. Ook handig: een noise cancelling koptelefoon en een blauwlichtfilter.

Maak een to do-lijstje

Deze tip geldt voor iedereen: maak een lijstje met wat je die dag wil doen. Zo weet je waar je prioriteiten die dag liggen en kan je genieten van het voldane gevoel gedane taken te kunnen doorstrepen of af te vinken. Bouw reservetijd in voor onvoorziene dingen.

Ook al deel ik grote taken zoveel mogelijk op in kleinere deeltaken, soms ontzie ik het toch om eraan te beginnen. Wat helpt is een timer te zetten. 1 uur doorwerken aan een lastige taak, is haalbaarder dan die opdracht volledig af te werken. Is de taak in die tijd niet af, heb je op zijn minst grote vorderingen gemaakt.

Een klassieke tip is te beginnen met het lastigste karweitje op de je to do-lijstje. Persoonlijk werkt dit voor mij tegendraads. Ik zie er dan zo tegenop dat ik het uitstel om eraan te beginnen. Als ik daarentegen begin met iets kort en leuk, kom ik vaak in een flow waardoor ik de andere taken ook met plezier aanpak. Als ik echt geen zin heb, en dat is als freelancer een groot voordeel, doe ik even iets anders en schuif ik in mijn planning.

Pauzeer op tijd

Het stond vorige week nog in de krant: professionals nemen een break, amateurs niet. Pauzeren is belangrijk om beter te kunnen presteren. Als je op voorhand je pauzes (en je deadlines) vastlegt, werk je efficiënter door.

Zorg dat je in de middagpauze buitenkomt. Een klein wandelingetje, ergens gaan lunchen, een frisse neus halen en veranderen van omgeving. We zitten zo vaak binnen (en achter de computer). Gaan joggen over de middag is zo een favoriet van me. Maar het kan ook iets praktisch zijn als naar het containerpark rijden.

Doe alsof je op kantoor gaat werken

Probeer zoveel mogelijk een vaste routine aan te houden. Je moet niet om 8u00 aan je bureau zitten maar zoek iets dat werkt voor jou en hou je eraan. Je aankleden zorgt ervoor dat je je frisser voelt en ook echt in werkmodus komt.

Door thuiswerken vervaagt de grens tussen werk en privé. Ik probeer de laptop in het weekend en na 20u dicht te laten. Dat lukt niet altijd maar het is een mooi streefdoel.

Werk jij soms van thuis uit? Wat is jouw beste thuiswerktip?

Pin for later

Bewaar dit artikel op Pinterest zodat je het later gemakkelijk terugvindt!

Tips voor thuiswerkers

Comments

  1. Als fulltime zelfstandige werk ik grotendeels thuis. Ik werkte vroeger vaak in mijn pyjamabroek of comfy pants. Gezellig maar ik ben ermee gestopt. Ik voel me ‘professioneler’ met een deftige outfit (meestal jeans en sweater, geen mantelpiece of zo hé) aan, ik heb het gevoel dat me dat op een bepaalde manier een pak productiever maakt en ik voel me zelf gewoon ook beter in mijn vel zo.
    In de zomer vind ik het wel leuk dat ik kan werken in een kort shortje of een leuk kleedje, wat ik niet kon toen ik nog in loondienst werkte.

Comments are closed.